autobusy

Karosa B 741

Karosa B 741 je městský kloubový autobus vyráběný společností Karosa Vysoké Mýto v letech 1991až 1997. V mnohých městech vystřídal starší, již nevyhovující maďarské vozy typu Ikarus 280.Autobusy B 741 vycházejí z meziměstského kloubového vozu Karosa C 744 a také jsou maximálně unifikovány s městskými standardními typy B 731 a B 732. Jedná se tedy o třínápravový autobus, který se skládá ze dvou částí. Ty jsou navzájem spojeny kloubem a krycím měchem. Vozy majípolosamonosnou karoserii panelové konstrukce a motor umístěný za zadní nápravou, v prostoru zadního panelu (hnací byla právě zadní náprava). V pravé bočnici se nacházejí čtvery dvoukřídlé výklopné dveře pro cestující (první a poslední jsou užší než ty střední). Příčně umístěná sedadla jsou potažená koženkou a jsou rozmístěna 1+2, nad nápravami 2+2.Prototyp autobusu B 741 vznikl přestavbou linkového vozu Karosa C 744 v roce 1991. Ještě koncem téhož roku byla zahájena sériová výroba, která pokračovala do roku 1997. Největšími provozovateli městských kloubových autobusů řady 700 se staly dopravní podniky v Praze (174 kusů) a Bratislavě(104 vozů). Celkem bylo mezi lety 1991 a 1997 vyrobeno 620 autobusů Karosa B 741 (včetně prototypu).
 
Na výrobu typu B 741 navázal v roce 1997 model Karosa B 841, což byl de facto stejný autobus s několika úpravami, který byl určen pro východní trhy, kam zpočátku nemohly být dodávány autobusyKarosa B 941.
 
V současnosti se jejich počet vlivem dodávek nových nízkopodlažních kloubových autobusů postupně snižuje.
 
Karosa B 741.1908 - vybavena motorem LIAZ s automatickou převodovkou ZF4 HP500
Karosa B 741.1910 - vybavena motorem MAN. Určena pro Rusko.
Karosa B 741.1916 - vybavena motorem LIAZ s automatickou převodovkou Voith
Karosa B 741.1918 - vybavena motorem Renault s automatickou převodovkou ZF4 HP500
Karosa B 741.1920 - vybavena motorem MAN. Určena pro Rusko.
Karosa B 741.1922 - vybavena motorem LIAZ Euro II a automatickou převodovkou ZF4 HP500

Karosa B 741.1924 - vybavena motorem LIAZ Euro II a automatickou převodovkou Voith

Karosa B 741.1926 - vybavena motorem LIAZ Euro II a automatickou převodovkou ZF5 HP500, byla vyrobena pouze v počtu jednoho kusu a ten byl do roku 2010 provozován na linkách MHD Havířov.
 

SOR NB 12

Městský nízkopodlažní autobus SOR NB 12 (nabízený pod obchodním názvem SOR NB 12 CITY) spatřil v podobě prototypu světlo světa roku 2006, ale jeho sériová výroba byla zahájena až koncem roku 2008. Na rozdíl od svého předchůdce, mimochodem stále vyráběného, SORu BN 12, jde o "stoprocentně" nízkopodlažní autobus s uličkou v jedné výškové úrovni po celé délce autobusu. Toto uspořádání je však vykoupeno umístěním hnacích agregátů v tzv. motorové věži, která opticky celou zadní část interiéru vozidla zmenšuje. Přestože výrobce nabízí možnost úpravy autobusu i pro použití na přiměstských či meziměstských trasách, v provozu se zatím používá pouze městská čtyřdveřová varianta. Ke standardní naftové verzi s motorem Iveco Tector, splňující emisní normu EURO 5, existuje ještě alternativní SOR NBG 12, poháněný zemním plynem. Od roku 2011 je též ve spolupráci s plzeňskou Škodou Electric vyráběn trolejbus Škoda 30Tr SOR, který využívá zesílenou karoserii NBG 12.

Jeho předností oproti dalším autobusům podobného druhu (např. Iveco Citelis 12M nebo Mercedes O 530 Citaro) jsou zejména nižší pořizovací a provozní náklady, neboť vůz vykazuje značně nižší spotřebu pohonných hmot.
 
 
 
Evidenční čísla Typy Dodáno 3521 – 3587 SOR NB 12 CITY 2009 3588 – 3605 SOR NB 12 CITY 2010 3606 – 3664 SOR NB 12 CITY 2011 3665 SOR NB 12 CITY 1 2011 3666 – 3686 SOR NB 12 CITY 2011 3687, 3688 SOR NB 12 CITY 2013 
 
 
SOR NB 12
Přestože jsou zatím všechny dodávané vozy vedeny pod shodným typovým označením, v detailech se od sebe jednotlivé série, případně i jednotlivé vozy v rámci série, odlišují. Počínaje vozem č. 3541 je snížen počet sklopných sedadel v nízkopodlažní části autobusu ze 7 na 5, vozy od ev.č. 3640 včetně mají interiér vyhotoven v novém, "světlém" provedení. Na rozdíl od kloubových vozů NB 18 na nich během provozu nedocházelo ke konstrukčním úpravám.
 
 
Vůz 3596, pocházející z konce roku 2010
 
V pražském provozu se SOR NB 12 poprvé objevil během dubna až května 2007, kdy tehdejší dopravce Connex Praha vypravoval ve zkušebním provozu první prototyp. Dopravnímu podniku hlavního města Prahy jsou, na základě jím vypsaného výběrového řízení, v němž společnost SOR Libchavy zvítězila, autobusy tohoto typu dodávány od srpna 2009.
 
Celková délka 12180 mm Šířka vozu 2550 mm Výška vozu 2900 mm Výška podlahy 320 mm Hmotnost vozu provozní 9700 kg pohotovostní 16200 kg Obsaditelnost K sezení Ke stání Celkem 26* 76 102 Motor Iveco Tector Převodovka ZF Ecomat 6HP
automatická šestistupňová Převodovka1 Allison
automatická šestistupňová Max. rychlost 80 km/h * - nejsou započítána sklopná sedadla
 
 
Provoz
V současnosti jsou autobusy SOR NB 12 již zastoupeny ve více kusech ve všech provozovnách DP (vyjma provozovny Vršovice), kde jsou přiděleny do takřka všech druhů turnusů, a tak je lze potkat na nejrůznějších garantovaných či negarantovaných, tůrových, celodenních či šejdrových kurzech. Prozatím není žádný vůz začleněn do integrovaného příměstského diagramu, což se ale do budoucna může změnit.
 
Vyřazování
Do dnešních dnů nebyl zatím vyřazen žádný autobus tohoto typu (0%).