Karlín koňky

Nejstarší vozovnou v Praze se díky počátkům provozu koněspřežné tramvaje stala vozovna v Karlíně. Tehdy byla ještě nazývána "vozovkou". Svůj pravidelný provoz zahájila 23. září 1875 a bylo v ní deponováno prvních deset vozů koněspřežné tramvaje a ustájeno prvních 32 koní.
Svému účelu však sloužila již při zkušebních jízdách, které tomuto datu předcházely. Vozovna byla situována v blízkosti dnešní tramvajové zastávky Urxova mezi dnešní Sokolovskou ulici a dnes již zrušenou železniční trať Severozápadní dráhy vedoucí na pražské nádraží Těšnov. Z ulice vedla do dvora jedna kolej a větvila se v "dřevěné kůlně na vozy", neboli dnešní odstavné lodi. Tento objekt byl rovnoběžný s dnešní Sokolovskou ulicí a na jeho konci byla umístěna malá dílna. Na pozemku byla postavena i obytná budova, k níž přiléhalo
 
Otevřený vůz koňky ev.č.92 na dvoře vozovny Karlín skladiště a stáj pro 64 koní. Umístěna tu byla i samostatná kovárna a stáj pro nemocné koně. V roce 1885 byla ve dvoře položena manipulační kolej a zároveň byl vypracován projekt na zděnou dílnu, která měla být umístěna na místě stáje pro nemocné koně. Z hlediska údržby vozového parku byla karlínská vozovna považována za nejdůležitější, třebaže v té době existovalo již několik podobných vozoven. Na počátku devadesátých let 19. století byla "dřevěná kůlna na vozy" v již tak dezolátním stavu, že musela být neprodleně zbořena a místo ní Generální ředitelství Pražské tramwaye postavilo v roce 1893 halu zcela novou. Ze strany ulice byl opatřena zdí, ze strany dvora železnými sloupy. Západní částí budovy procházela jedna kolej a byla zde i výpravna, lampárna, jídelna a záchod. V odstavné části remízy byly dvě koleje, které pokračovaly do nové zděné dílenské budovy. Rozšířeny byly i konírny, ve dvoře byla boudy pro sedláře a zůstávala tu stále položena i manipulační kolej z roku 1885. V roce 1899 náleželo karlínské vozovně koňky 113 koní a 25 vozů. S ohledem na elektrifikaci karlínské tratě koňky se Elektrické podniky rozhodly, že na tomto malém pozemku vybudují vozovnu pro elektrické tramvaje. Vozovnu Karlín. A tak 21. května 1900 začaly bourat Elektrické podniky starou remízu a stáje...